18 octubre, 2011

Se inauguró el Polo Científico TecnológicoThe Technological Scientific Pole

Fuente: Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva.
Más información sobre este evento en el sitio web del Ministerio.

La presidenta de la Nación, Dra. Cristina Fernández de Kirchner y el ministro de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva, Dr. Lino Barañao, inauguraron el Polo Científico Tecnológico. Se trata de un centro de gestión, producción y divulgación del conocimiento ubicado en el predio de la ex Bodegas Giol, único en América Latina.

Durante el acto, la primera mandataria realizó el corte de cinta como símbolo de la finalización de la primera de las dos etapas previstas de la edificación del espacio, que incluyó la construcción del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva, la Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica y cuatro centros de investigación. Además, esta fase incluyó los cimientos para la siguiente sobre las cuales se construirá el edificio del Conicet, un Museo Interactivo y el Auditorio. La inversión total será de $ 250.000.000.

El edificio

El Polo Científico Tecnológico es un edificio múltiple que tendrá tres funciones específicas: la gestión, la investigación y la divulgación. Ubicado entre las calles Soler, Paraguay, Godoy Cruz y Av. Juan B. Justo, es vislumbrado nacional e internacionalmente como un centro relevante para el desarrollo académico y científico nacional y regional.

La construcción del edificio contempla criterios de sustentabilidad ambiental que involucran al propio diseño funcional y a las instalaciones, con el objetivo de reducir los consumos estándar de diferentes recursos, como por ejemplo, la economía en el uso del agua.

La obra incluyó la construcción, en el edificio Rojo, de la nueva sede del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva; en el edificio Blanco, de la Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica y de Institutos Internacionales Interdisciplinarios para la Innovación (I4), tales como el Instituto de Biomedicina asociado con la Sociedad Max Planck de Alemania; una unidad de investigación asociada al Centro Internacional de Ingeniería Genética y Biotecnología (ICGEB) de las Naciones Unidas; un centro de Diseño Industrial en Conjunto con Italia; y el Centro Interdisciplinario de Estudios en Ciencia, Tecnología e Innovación (CIECTI).

En el escenario, junto a la Presidenta y al ministro Barañao, estuvieron presentes gran parte del los ministros del Gabinete Nacional, como Débora Giorgi, Arturo Puricelli, Carlos Tomada, Alberto Sileoni, Enrique Meyer, Florencio Randazzo, Héctor Timerman, Amado Boudou, Aníbal Fernández, Julio De Vido; y los funcionarios: Carlos Zannini, Juan Manuel Abal Medina, Juan Pablo Schiavi y Diego Bossio.

Más información sobre este evento en el sitio web del MinCyT.

Source: the Argentine Department of Science, Technology and Productive Innovation.
For further related information: visit the Department´s website.

The Argentine President, Ms. Cristina Fernandez de Kirchner, and the Secretary of Science, Technology and Productive Innovation, Mr. Lino Barañao, have inaugurated the Technological Scientific Pole: this is a unique center for management, production and diffusion of knowledge, in Latin America. The Pole is located north of the Autonomous City of Buenos Aires, on very large premises that belonged to an important wine cellar in the past.

During the inauguration ceremony, our President cut the opening ribbon as a symbol of the end of one of the two steps considered for this initiative, namely: the construction of the Department of Science, Technology and Productive Innovation, the National Scientific Promotion Agency, and four research centers. This first step included also the basis of the second step: during this second step, the following building will be constructed: the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET), an interactive museum, and an auditorium. The total investment is calculated in 250,000,000.00 Argentine pesos.

The building

The Technological Scientific Pole is a multipurpose building, although it has three specific functions: management, research, and information disclosure. It is situated in Buenos Aires, surrounded by the following streets: Soler, Paraguay, Godoy Cruz, and Juan B. Justo; the Pole is nationally and internationally considered as an important center for the academic and scientific, national and regional development.

The construction of the buildings itself has taken into account environmental and sustainable criteria that can be seen on its functional design, as well as its installations, so that the different resource standard consumption rates could be reduced –for example, reducing water consumption.

The new headquarters of the Department of Science, Technology and Productive Innovation will be included in the Red Building. In the White Building, many entities will be included, such as the headquarters of the National Scientific and Technological Promotion Agency and the 14 offices of the International Interdisciplinary Institutes for Innovation, such as the Biomedicine Institute associated to the Max Plank Society, from Germany; a research unit associated to the United Nations’ International Center for Genetic Engineering and Biotechnology (ICGEB); a center for industrial design connected to Italy, and the Interdisciplinary Center for Science, Technology and Innovation Studies (CIECTI).

During the inauguration, many Argentine Secretaries such as Ms Debora Giorgi, and Messrs Arturo Puricelli, Carlos Tomada and Alberto Sileoni accompanied our President and Mr. Barañao.
For further info on this event, please, visit the MinCyT´s website.